Cum să fotografiezi focurile de artificii

Spectacolul oferit de un foc de artificii transformă orice eveniment într-unul special și memorabil pentru totdeauna.

foc de artificii 5

Nu de puține ori ne-am aflat la un eveniment, fie că e concert, nuntă, Anul Nou și am admirat focurile de artificii pe care bineînțeles am încercat să le fotografiem cu ce am avut la îndemână, iar rezultatul final nu a transmis nici măcar o mică parte din frumusețea sau intensitatea momentului respectiv.

Pentru cei care au trecut măcar odată printr-o asemenea experiență neplăcută și pornind de la ideea că cel ce vrea neapărat să fotografieze focuri de artificii, m-am gândit să scriu câteva sfaturi foarte utile.

Ca dotare nu îți trebuie decât un aparat foto DSLR, un trepied, o telecomandă pentru a declanșa și spațiu de stocare căt mai mare. Nu ai? Achiziționează, împrumută sau fură, în funcție de consecințele pe care ești dispus să le suporți, apoi plasează-te la evenimentul cu pricina.

Acum că partea ”grea” a trecut trebuie șă te pregătești:

Găsește locul potrivit. Ai grijă ca între aparatul de fotografiat și focurile de artificii să nu se interpună nici un obiect, copac sau cladire. Degeaba surprinzi cum trebuie focurile de artificii dacă acestea se văd pe jumătate sau sunt acoperite de cabluri (de pe stâlpi), crengi ale copacilor sau alte construcții pe care nu le vrei acolo.

Folosește trepiedul. Poate unul din cele mai importante sfaturi dacă nu cumva poți să stai ”înghețat” câteva secunde. Din cauza timpului de expunere mare, camera trebuie să stea nemișcată. Aici își va găsi utilitatea și declanșatorul (cu fir sau fără), deoarece folosirea declanșatorului camerei foto face ca această să se miște în momentul apăsării/eliberării lui.

Încadrează fotografiile. Dacă nu cumva îți place să-ți apară capete de oameni în fotografii, care oricum vor arăta ca niște fantome. Dacă timpul îți permite, fă câteva fotografii de testare și încadrează cum trebuie focurile de artificii. Timpul petrecut uitându-te prin vizor va fi redus și oricum vrei și tu să te bucuri de unicitatea momentului. Dacă ești aproape de locul unde sunt amplasate focurile de artificii, e perspectiva verticală este de preferat, întrucât și mișcarea este este pe verticală. Însă, dacă fotografiezi de la o distanță considerabilă pentru a surprinde un peisaj în care apar focuri de artificii, sau vrei să surprinzi mai multe explozii în aceeași fotografie folosește perspectiva orizontală

foc de artificii 1

Deși evenimentul în sine are loc numai noaptea și tendința de a folosi o diafragmă cât mai deschisă pentru a avea cât mai multă lumină este foarte mare, în realitate lucrurile stau exact pe dos. Datorită luminii pe care o degajează artificiile, este suficientă o deschidere medie a diafragmei. Eu personal folosesc între f/8 și f/11 dar putem urca pană la f/14 fără nicio problemă.

Focalizarea. Pentru că fotografierea focurilor de artificii presupune și puțină anticipare iar autofocalizarea în condiții de iluminare slabă este dificilă sau aproame imposibilă, treci pe focalizare manuală. Odată ce ai focalizat cum trebuie aceasta va rămâne fixă până la sfârșit, nefiind nevoie să o modifici de la o explozie la alta.

Timpul de expunere. Având în vedere că vrei să surprinzi mișcarea focului de la declanșarea lui până la explozia propriuzisă, că nu vrei doar niște puncte luminoase pe cer, trebuie să folosești un timp de expunere care să îți asigure cuprinderea întregului interval de timp. Calculează timpul maxim de la momentul declanșării focului până la momentul stingerii luminii artificiilor, pentru o explozie, și setează aparatul pe măsură. Dacă timpul dintre explozii este mic sau acestea se suprapun cateva secunde vor fi suficiente pentru obținerea unor fotografii bune. Pentru a avea mai multe explozii în aceeași fotografie setați camera pe modul BULB, țineți opturatorul deschis o lungă perioada de timp. Acoperiți obiectivul cu un placaj negru pe care îl veți îndepărta la fiecare explozie.

Pentru a reduce zgomotul din imagine folosiți ISO 100. În acest fel veți evita spălarea culorilor focurilor de artificii iar claritatea acestora va fi foarte bună.

foc de artificii 3

Blitz-ul! Eu unul îl opresc. Pe lângă faptul că nu are puterea de a lumina până la fourile de artificii nici nu folosește la nimic. Din contră, dacă ești aproape de eveniment și ai avut ghinionul să bată vântul înspre tine, blitz-ul nu va face altceva decât să lumineze fumul degajat de fiecare explozie și în consecință să strice fotografia.

Monitorizează rezultatele pentru a nu rata fotografiile. Nu e necesară verificarea fiecărei fotografii dar din cand în când urmărește rezultatele iar dacă se impune fă ajustările necesare.

În funcție de locul pe care ți l-ai ales pentru a fotografia evenimentul, poți include în cadru poduri, statui, clădiri, lacuri sau orice alt element pe care dorești să-l evidențiezi.

foc de artificii 2

Mergi acasă, downloadează fotografiile, fă mici retușuri dacă este nevoie și laudă-te cu produsul finit.

Și acum că știi ce ai de făcut, uite aici toate echipamentele de care ai nevoie:

f64

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *